הודעה לעיתונות 30.8: על הממשלה ליישם את מתווה הכותל בשלמותו או לבנות שטח תפילה שלישי ברחבת הכותל המרכזית

נשות הכותל לבית המשפט העליון:
על הממשלה ליישם את מתווה הכותל בשלמותו או לבנות שטח תפילה שלישי ברחבת הכותל המרכזית

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל:
"אנו מבקשות מבית המשפט העליון לעצור את המונופול החרדי שהשתלט על הכותל. מיעוט קיצוני חטף את הכותל מידי הציבור הישראלי והפך אותו לבית כנסת חרדי, המתעמר בנשים ללא דין וללא דיין. אנחנו רוצות להחזיר את הכותל לכולן ולכולם"

לאחר חודשים של דחיות, ידון מחר (ה', 31.8 בשעה 9:00) בית המשפט העליון בשתי עתירות שהגישו נשות הכותל ועניינן הסדרי התפילה לנשים בכותל. העתירות ידונו בפני הנשיאה נאור והשופטים מלצר ודנציגר.

בעתירותיהן מבהירות נשות הכותל כי עמדתה הנוכחית של הממשלה, המבטלת את המתווה המקורי עליו סוכם, פוגעת קשות בזכויותיהן החוקתיות של נשים – הזכות לשוויון, כבוד האדם, חופש הדת והפולחן במקומות קדושים.

בעיקרי הטיעון שהגישו נשות הכותל לבית המשפט, הן דורשות כי הפתרון יינתן על פי העקרונות המרכזיים עליהם מבוסס מתווה הכותל המקורי*, עליו החליט הצוות בראשותו של מנדלבליט ואשר אושר על ידי ממשלת ישראל ב- 31 בינואר 2016, אך מאז לא נעשה דבר ליישומו, וביוני 2017 החליטה הממשלה להקפיאו.

ואלו עיקרי מתווה הכותל המקורי*:

1. תיבנה רחבת תפילה מכובדת ונגישה שתהיה חלק בלתי נפרד מהכותל באופן חוקי (כפי שייקבע בתקנות המקומות הקדושים), באופן פיסי (כניסה משותפת מהכיכר העליונה של הכותל) ובאופן פומבי הנראה לעין כולם.
2. אופי הרחבה החדשה יוסדר חוקית בתקנות המקומות הקדושים, שיקבעו את כללי ההתנהגות ברחבה.
3. יוקם גוף ניהול עצמאי, נפרד מהקרן למורשת הכותל (בה יש דומיננטיות לגברים חרדים), שיכלול נציגים של נשות הכותל, התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, נציגי סוכנות ונציגי ממשלה.
4. המדינה תקצה תקציב ראוי לבנייה ופיתוח ולתחזוקה שוטפת של הרחבה החדשה.

החלופה ליישום מתווה הכותל, כפי שהבהירו נשות הכותל כשעתרו לפני כשנה, הינה הקצאת רחבת תפילה שלישית ברחבה המרכזית (הממוקמת לצד עזרת הנשים ועזרת הגברים), שבה יוכלו נשות הכותל להתפלל על פי מנהגן, באופן חופשי וללא כל הפרעות.

בנוסף, ידון בג"צ בעתירה של נשות הכותל בנוגע לשיבושים והטרדות קשות במהלך תפילות ראש חודש והן יבקשו מבית המשפט לתת פתרון לשריקות המתמשכות שמטרתן להפריע לתפילה, לצווחות ולקללות ולאלימות המופעלת נגדן ומסכנת את שלום המתפללות.

לדברי ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "אנו מבקשות מבית המשפט העליון לעצור את המונופול החרדי שהשתלט על הכותל. מיעוט קיצוני חטף את הכותל מידי הציבור הישראלי והפך אותו לבית כנסת חרדי, המתעמר בנשים ללא דין וללא דיין. אנחנו רוצות להחזיר את הכותל לכולן ולכולם".

לדברי עורכות הדין אורלי ארז-לחובסקי וריקי שפירא-רוזנברג, המייצגות את נשות הכותל בעתירות: "הממשלה למעשה מבקשת מאתנו לממש את חופש הדת שלנו באופן מפלה, משפיל ופוגעני, במקום שהוא אינו חלק מהכותל והוא מרוחק ומוסתר מהעין הציבורית, כולאים אותנו מאחורי גדרות ומחסומים, ומונעים מאתנו ייצוג בגוף המנהל את האתר. אנו מבקשות מבית המשפט לדחות עמדה זו ולהצהיר שכל היהודים והיהודיות, זכאים ליחס מכובד ושוויוני במקום הקדוש ביותר ליהדות, כפי שבא לידי ביטוי הולם במתווה הכותל".

לקראת הדיון בבג"צ העלו לפני כשבוע נשות הכותל קמפיין פייסבוק שכותרתו: "זה לא יקרה בלי המתווה", המציג פתקים המיועדים להיטמן בכותל ובהם בקשות לחוויה דתית אחרת. מטרת הקמפיין להעלות למודעות הציבורית את הפגיעה בזכות היסוד של כל אחת ואחד להתפלל בכותל כדרכו וכמנהגו.

במסגרת הקמפיין מוצגים פתקים שנועדו להיטמן בכותל ומציגים את ההחמצה האישית של כל אחת ואחד בציבור הישראלי מעצם ביטול מתווה הכותל. כל אחד מהפתקים מסתיים בשורה: "זה לא יקרה בלי המתווה!"

בין הפתקים שהופיעו במסגרת הקמפיין:
• אלוהים, עשה שאוכל לחגוג בת מצווה בכותל, עם אמא ואבא לידי. סשה
• אלוהים, רצינו לשיר יחד את התקווה, חיילים וחיילות, בהשבעה בכותל. שירה
• אלוהים, הייתי רוצה להתפלל בכותל, עטופה בטלית שקיבלתי מבן זוגי. רחלה
• אלוהים, יהי רצון שנתפלל ביחד בכותל, אחיי ואני, לרפואת אחותנו. רבקי

לדברי ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "הנחת היסוד היא שהכותל הוא של כולן ושל כולם והמתווה העניק פתרון שכולם יכלו לחיות איתו, מבלי להעדיף צד זה או אחר. נכון שנשות הכותל עומדות בחזית המאבק, אבל כל אחת מאתנו מייצגת משאלת לב של אלפי נשים וגברים שהפסיקו לבוא לכותל כי איבדו את תחושת השייכות בגלל כל מה שקורה כאן.

"זה אבסורד שבכלל צריך להיאבק על המתווה כדי לעשות את הדבר הכי בסיסי, להתפלל מעומק הלב, תפילה שמבטאת את הכוונה האישית שלכל אחד ואחת מאתנו, במילים האישיות שכל אחת ואחד בוחרים. הפתקים שמטמינים בכותל מבטאים את החיבור הכי בסיס ביני לבין האלוהים וזו הדרך שהקמפיין מבקש להמחיש שהכותל הוא של כולנו, ושלכל אחד יש הזכות לחוות אותו כדרכו וכמנהגו.

"הקמפיין מזמין כל אחת ואחד לבדוק איך ביטול מתווה הכותל פוגע בזכות האישית שלו לתפילה בכותל ולהמחיש שהמאבק, שלעיתים נתפס כמאבק על הקול הנשי בלבד, הוא מאבק של כל אחד מאתנו על דמותו של הכותל כסמל לאומי, דתי והיסטורי. זה מאבק שמזמן חצה את גבולות הכותל ומייצג אפליה והדרה באוטובוסים, בטקסים צבאיים, ואפילו בספריות הציבוריות ובמשטחי החלקה על הקרח – מקומות שלהפרדה בהם אין שום הסבר הגיוני והיא אינה הולמת מדינה דמוקרטית מתוקנת".

*מתווה הכותל המקורי:
לפי מתווה הכותל, שהתקבל פה אחד ע"י חברי ועדת מנדלבליט (ובהסכמת משרד רוה"מ, רב הכותל, נשות הכותל, יו"ר הסוכנות וראשי התנועות הקונסרבטיביות והרפורמיות בארץ ובעולם), אמורה היתה להיבנות בכותל רחבת תפילה שלישית לטובת תפילת נשות הכותל, התנועות הפלורליסטיות וכל מי שמעונין להתפלל ביחד, ללא הפרדה בין גברים ונשים. הרחבה השלישית אמורה לפעול במקביל לעזרת הנשים ועזרת הגברים, שימשיכו לפעול במתכונתן הנוכחית, כרחבות תפילה מסורתיות.

דילוג לתוכן