בישראל 2016 רק לגברים מותר לברך

אפריל 25 2016

נשות הכותל קיימו הבוקר תפילת שחרית חגיגית שבה נאמרו פסוקי 'ברכת הכוהנות' ללא הטקס המסורתי המוכר והידוע TALI6505

בשל תנאים שהציבו מראש שר הדתות ורב הכותל נאסר על הנשים לשאת ידיהן לשמיים, להניח טלית על הראש ולהתברך על ידי הכוהנות שהיו בקהל

בשל היערכות מוגזמת של המשטרה להפרות הסדר הציבורי ולפגיעה אפשרית בנשות הכותל, קיימו הבוקר נשות הכותל תפילת שחרית חגיגית בהשתתפות 200 מתפללות בלבד, לפי דרישת המשטרה. חלק מההסעות שהיו אמורות להביא מאות נשים נוספות ממקומות רבים בארץ בוטלו ברגע האחרון כדי לעמוד במכסה שדרשה המשטרה.

דרישות אבסורדיות שהציבו מראש שר הדתות, דוד אזולאי (ש"ס), ורב הכותל, שמואל רבינוביץ', אסרו על הנשים לשאת ידיהן לשמיים, להניח טלית על הראש ולהתברך על ידי הכוהנות שהיו בקהל. לדברי ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "מחר שניהם ישתתפו בברכת הכוהנים לגברים ושם לא יהיו איסורים מכל סוג שהוא".

במסגרת ההיערכות המשטרתית הופרדו נשות הכותל מיתר המתפללות בעזרת הנשים והופנו אל מתחם מגודר שהוקף במחסומי משטרה, שמוקם ברחבת התפילה המרכזית, זאת על אף שעזרת הנשים היתה יחסית ריקה.

קומץ אברכים שהיו במקום קראו קריאות גנאי נגד המתפללות, אך שוטרים ומאבטחים חסמו מהם את הגישה הישירה למתפללות.

TALI6847למרות התנאים הקשים, נשות הכותל עברה תפילת השחרית התקיימה כהלכתה, עם מוסף חגיגי. מאות נשים וגברים שהגיעו מכל רחבי הארץ (כרמיאל, חיפה, באר שבע, נצרת עילית, תל אביב) נהנו מחוויה מרגשת וכל משתתפת קיבלה סיכה בצורת כף היד של ברכת כוהנות.

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "כמו רב הכותל, גם אני מייחלת לשקט ואחדות, וזה יקרה רק כאשר רוה"מ, בנימין נתניהו, יפעל ליישום המתווה כפי שסוכם בין כל הצדדים ואושר בממשלה. הכותל ימשיך להיות זירת עימותים כל עוד החלטת הממשלה לספק לעם ישראל שתי רחבות תפילה נפרדות – לא תיושם: האחת הנוכחית בתחום אחריותו של רב הכותל; והשנייה בחלק הדרומי של הכותל המערבי, רחבה שתיבנה ותופעל "על פי עקרונות של שוויון בין המינים, פלורליזם ותפילה שוויונית" (מתוך מתווה הכותל).

עוד הוסיפה הופמן: "כל כך הרבה מאמצים הושקעו בביטול ברכת הכוהנות בכותל ובמניעת תפילת הנשים החגיגית. אפילו הסכמנו לדרישתם האבסורדית של שר הדתות ורב הכותל לוותר על טקס ברכת הכוהנות המסורתי, שהיה אמור לכלול חליצת נעליים, נטילת ידיים, וברכת כוהנות של בנות כוהן, שהתכוונו לברך את קהל הנשים, כאשר פניהן מכוסות לגמרי בטלית והן אומרות את הברכה כשידיהן נשואות כלפי מעלה. היה עדיף לו כל הצדדים היו משקיעים את מיטב מאמציהם ביישום המתווה ההיסטורי".

מנשות הכותל נמסר: למרות שאנו חולקות על החלטת היועץ המשפטי לממשלה עמדנו בהתחייבויותינו כלפי כל הגורמים, כי חשוב לנו לשמור על שלטון החוק ועל יסודות הדמוקרטיה.

"אנו מאמינות שלמרות שברכת הכוהנות היא מנהג חדש בכותל, בבוא הזמן הוא יהפוך למנהג המקום, כפי שקרה עם מנהגים אחרים כמו התכסות בטלית, תקיעה בשופר, הדלקת נרות חנוכה וקריאת מגילת אסתר – מנהגים המותרים לנשים במסגרת ההלכה – שבעבר לא נחשבו למנהג המקום והיום הם כן.

דילוג לתוכן