רבות בנות עשו חייל והטלית על כולנה / נופרת פרנקל

הייתכן שמישהו ירצה לעשות משהו שלא מתוך חובה, כורח, איום, יראה מעונש?
נניח לרגע שבתו של הרב רבינוביץ’, הממונה על המקומות הקדושים, היתה לוקחת על עצמה להתפלל שלוש תפילות ביום, על אף הפטור שיש לה בתור אשה ממצוות שהזמן גרמן. האם היה הרב סבור שבתו פושעת או צדיקה? האם היה הרב עובדיה יוסף מתרה בפניה על איוולתה? האם היה חושד במניעיה? האם היה מאיים עליה במאסר?

“וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל-כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל-צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹת ה’ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם”. כך, פשוט מאוד. דברי ה’ חיים. מצוות ציצית היא אחת מתרי”ג מצוות שנצטוו בהן בני ישראל. הפטור מדרבנן של נשים ממצוות שהזמן גרמן הוא נושא לדיון ארוך שאין בכוונתי לעסוק בו כאן, אך הבה לא נשכח כי הציווי מדאורייתא ניתן לכל יהודי ויהודיה.

רבבות נשים בארץ ובעולם, מכל הזרמים ביהדות, מתעטפות בטלית בעת התפילה. גם אני, מרגע שעמדתי על דעתי בגיל 15, מקיימת מדי יום מצווה זו בשמחה גדולה. אף אדם לא כופה עלי, אף אדם לא מסתכל עלי. זה ביני לבין הקב”ה. במהלך שנות שירותי הצבאי נאלצתי לספוג התייחסויות שליליות רבות מצד שאר החיילים מתפללי בתי הכנסת הצבאיים (בחלק מבתי הכנסת הללו אף לא היתה עזרת נשים משום שרגל חיילת מעולם לא דרכה בהם), שכלל לא הבינו מה אני עושה בבית הכנסת ועוד פחות מזה- כיצד אני מעיזה להתעטף בטלית. לאחר שיחרורי מצה”ל החלטתי להגיע בקביעות כל ראש חודש לכותל המערבי. האוירה ברחבת הכותל המערבי, התחושה שכל מי שמתפללת מסביבי פונה גם היא לקב”ה ושופכת לפניו את רחשי ליבה, נוסכת בי חדוות אחווה יהודית. הנה, יש מקום אחד שבו, שכם לצד שכם, הומים כל הלבבות אל ה’.

על פי חוק המקומות הקדושים- אסור לקיים בהם טקס דתי הפוגע ברגשות הציבור. ברור לכל בר דעת שחי במדינתנו, כי “פגיעה ברגשות הציבור” היא נחלתו הבלעדית של הציבור החרדי. לנו אין רגשות, ובודאי שלא רגשות דתיים כלשהם שעשויים להיפגע. הרי אנחנו לא ציבור- אנחנו “רק” משרתים בצבא, משלמים מיסים ומהווים כוח עבודה שבזכותו מתקיימת מדינת ישראל.

בראש חודש כסלו התפללתי כהרגלי עם “נשות הכותל”- נשים קונסרבטיביות, רפורמיות ואורתודוכסיות שנפגשות כבר 21 שנים כל ראש חודש ומתפללות יחדיו, חלקן עטויות תפילין/ כיפה/ טלית וחלקן לא. כל אחת על פי תפיסתה הדתית. עוכבתי לחקירה באשמת התעטפות בטלית בכותל, הורחקתי מהכותל לשבועיים ונפתח נגדי תיק פלילי שנמצא עתה בתהליכי חקירה. מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש פולחן ליהודים-
העונש הקבוע בחוק על עווני זה הוא חצי שנת מאסר.

ככל הנראה הרב רבינוביץ’ וחבר מרעיו מתעלמים מתרי”ג מצוות. גם בראש חודש טבת הם לא התביישו לקלל ולירוק ולהפריע ליהודיות באמצע תפילתן לקב”ה. השולט החרדי בכותל חש כי קיום מצוות ציצית ע”י נשים שומט את קרקע השליטה מתחת לרגליו. יכולתו להמשיך ולדכא את ציבור הנשים ולהרחיקן מעבודת ה’ נתונה בסכנה ועל כן הוא יוצא נגדנו. אין לי שום כוונה להחיל את תפיסת עולמי הדתית על נשים חרדיות. איש באמונתו יחיה ואשה שחפצה בפטורים כאלו ואחרים מוזמנת לקבלם מרבניה. אך נסיונות הפטריארכיה השוביניסטית החרדית להפוך את הכותל לבית כנסת חרדי לא יצלחו.

הכותל הוא בית התפילה של כולם ושל כולן!

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן